BAHAN AJAR
Menelaah Serat Wulangreh Pupuh Kinanthi
A. KOMPETENSI INTI
1. Menghargai dan menghayati ajaran agama yang dianutnya.
2. Menghargai dan menghayati perilaku jujur, disiplin, tanggung jawab, peduli (toleransi, gotong royong), santun, percaya diri, dalam berinteraksi secara efektif dengan lingkungan sosial dan alam dalam jangkauan pergaulan dan keberadaannya.
3. Memahami pengetahuan (faktual, konseptua, dan prosedural) berdasarkan rasa ingin tahunya tentang ilmu pengetahuan, teknologi, seni, budaya terkait dengan fenomena dan kejadian tampak mata.
4. Mengolah, menyaji dan menalar dalam ranah konkret (menggunakan, mengurai, merangkai, memodifikasi, dan membuat) dan ranah abstrak (menulis, membaca, menghitung, menggambar, dan mengarang) sesuai dengan yang dipelajari di sekolah dan sumber lain yang sama dalam sudut pandang/teori.
B. KOMPETENSI DASAR DAN INDIKATOR PENCAPAIAN KOMPETENSI
Kompetensi Dasar
3.2 Menelaah teks piwulang serat Wulangreh pupuh Kinanthi.
4.2 Menulis syair tembang kinanthi.
Indikator Pencapaian Kompetensi
3.2.1 Mengidentifikasi kata-kata sulit dalam serat wulangreh pupuh kinanthi.
3.2.2 Menganalisis amanat yang terkandung dalam teks serat wulangreh pupuh kinanthi.
4.2.1 Menulis syair tembang kinanthi.
C. DIMENSI PENGETAHUAN
1. Faktual : Contoh serat wulangreh pupuh kinanthi
2. Konseptual : Jenis tembang Macapat, watak tembang macapat
3. Prosedural : Aturan dalam tembang macapat
4. Metakognitif : Mengetahui amanat yang terkandung dalam tembang kinanthi
D. URAIAN MATERI
1. TEGESE TEMBANG MACAPAT
Asal usul lan tegese tembang macapat tumeka saiki durung ana pasarajukan kang gumathok, antarane pemanggihing para winasis siji lan liyane. Wondene tegese tembang macapat, yaiku.
1) Macapat tegese tangga desa kang ngubengi (Poerwadarminta, 1959: 292); maknane tembang macapat wis sumebar lan dikenal masarakat, malah masarakat wis padha wasis nembang utawa nglagokake. Tangga desa kang ngubengi maksude tangga ing sisih: wetan, kidul, kulon, lan lor wis padha tepung sarta akrab sanget kalihan tembang macapat.
2) Tembung macapat dumadi saka tembung “maca” tegese maca utawa nglagokake; lan tembung “pat” kang owah dadi “mat” (proses asililasi tunggal ditikulasi) wancahan saka tembung “nikmat”, maknane: enak utawa krasa banget (Poerwadarminta, 1939: 298). Dadi macapat tegese seneng maca kanthi kebak rasa endah lan nikmat.
3) Macapat dumadi saka tembung maca, lan pat kang owah dadi “mat”, kang asale saka basa Walanda /Belanda “maat”, tegese: irama, tembang, metrum. Mula macapat tegese maca kanthi iramaning tembang utawa metrum utawa menyanyi. Irama utawa lagu sajroning tembang macapat iku sing lumrah kanthi gregel, yaiku lak-luking suwara, munggah mudhuning suwara kang winates 4 (papat) titilaras.
4) Macapat dumadi saka tembung “maca” lan “pat” wancahan saka tembung “papat”; jalaran anggone maca utawa nglagokake mandheg papat-papat (4-4 wanda) waton pas entek utawa tumibaning tembung, boten kenging medhot tembung. Mula gumantung tembung-tembung kang digunakake sajroning tembang; bisa mandheg ing pedhotan loro telu (2-3); telu loro (3-2); telu-telu (3-3).
2. CACAH UTAWA GUNGGUNGE TEMBANG MACAPAT
Kang lumrah lan adhedhasar ngrembakane kasusastran Jawa ing jaman saiki, padha nyarujuki menawa gunggung utawa cacahing tembang macapat iku ana 11 (sewelas). Yaiku Dhandhanggula, Durma, Kinanthi, Maskumambang, Mijil, Pangkur, Asmaradana, Pocung, lan Sinom, Gambuh lan Megatruh.
3. PAUGERANE TEMBANG MACAPAT
Paugeran, pranatan utawa aturan menawa nganggit/ yasa tembang macapat lumrahe mawa lelewaning basa kang gumathok, kayata: (a) nggunakake tembung-tembung kawi utawa arkhais, tembung garba, baliswara, plutan, wancah; (b) guru gatra, guru wilangan, guru lagu/ dhong-dhing; (c) purwakanthi „persajakan‟; (d) dayasastra yen ditulis kanthi aksara Jawa utawa ketemu ater-ater anuswara dadi luluh, kejaba ing tembung lingga kang konsonan „katutswara‟ suwarane abot (g, j, dh, d, b) ora bisa luluh „asimilasi‟; (e) sasmita tembang; (f) sandi asma; (g) titimangsa „waktu‟.
4. SIPAT (WATAK) SEKAR TENGAHAN/ MACAPAT
Gunggung, cacah lan jenenge tembang macapat iku ana 11 (sewelas), lan tembang tengahan ana 4 (papat); kang mratandhani menawa panganggone pupuhing tembang iku ora kena sakarepe dhewe, nanging kudu dijumbuhake karo wataking tembang. Wondene wataking tembang macapat; kaya ing ngisor iki.
a. Pocung : Watake sasenenge/ sakarepe dhewe, lucu, sembrana parikena. Cocok/
jumbuh kanggo cangkriman, nggambarake prakara kang sembranan.
b. Gambuh : Paseduluran „familier‟, sumadulur. Jumbuh kanggo pitutur; pitutur
marang kulawarga, pitutur babagan paseduluran. Jumbuh kanggo
andharan babagan kulawarga, pitutur, pendidikan, panembah.
c. Pangkur : Gumregah, semangat, nesu, perang. Jumbuh/ cocok kanggo paprangan,
padudon, pitutur kang semangat makarya, ngendhaleni hawa nepsu; asih
tresna kang makantar-kantar.
d. Durma : Semangat, nesu, gummregah, padudon. Cocok/ jumbuh kanggo andharan
rasa nesu, cecongkrahan; rasa jengkel, carita paprangan.
e. Maskumamb : Sedhih/ susah, trenyuh, getun/ gela. Jumbuh/ cocok kanggo nggambarake
ang rasa susah/ sedhih, getun geduwung, nelangsa.
f. Megatruh : Susah, prihatin, gela/ getun. Jumbuh kanggo nggambarake prekara kang
susah, rasa sedhih, kuciwa, lan gela.
g. Mijil : Prihatin, asih tresna. Jumbuh kanggo andharan utawa nggambarake
babagan asih tresna, prihatos, pangajak, pitutur. Jumbuh/ cocok kanggo
nggambarake rasa asih tresna, prihatin, pangajak, lan pitutur.
h. Kinanthi : Seneng, gembira, asih tresna. Jumbuh kanggo pitutur/ nasihat,
nggambaraken rasa asih tresna, lan liya-liyane.
i. Asmaradana : Asih tresna, sedhih, kasmaran. Jumbuh/ cocok kanggo nggambarake
babagan katresnan, asih tresna, kasmaran, lara branta, lan liya-liyane.
j. Sinom : Asih tresna, lincah, canthas. Jumbuh utawi cocok kanggo prakara kang
sarwa lincah, nggambarake sipat kang lincah „kreatif‟.
k. Dhandhangg : Luwes, nyenengake, grapyak semanak. Cocok/ jumbuh kanggo
ula nggambarake sakabehe suwasana/ kawontenan.
5. TULANDHA TEMBANG MACAPAT KINANTHI; LARAS SLENDRO, PATHET MANYURA
Daftar pustaka
Priyantono dan Sawukir. 2018. Marsudi Basa lan Sastra Jawa. Jakarta : Erlangga
Sulaksono, Djoko. 2019. Modul 4 Sastra Klasik lan Modern. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.
Wulan visha aulia kls 8c no 27 wacaan dapet di pangertrni
BalasHapusNimas ayu jatiana kls 8c no 17 wacaan ini mudah dipahami
BalasHapusNama: Amelia Sekar Anggraeni
BalasHapusNo:4
Kls:8c
Wacana dapet dimengerti
Risna nawatun kls 8c no 22 wancanan dapet dimengerti
BalasHapusNama : Ahmad Wakhid Rifai
BalasHapusNo. :02
Kls. :8E
Wacana dapet dimengerti
Wacana gampang dimengerti LAN dipahami
BalasHapusHeni yulia devi
BalasHapusNo:12
Kls:8A
Wacana dapet dimegerti
Nama:Putri Widyaningsih
BalasHapusNo:21
Kelas:8B
Wacaan dapet dipengerti
Nama : putri Ananda
BalasHapusNo :18
Kelas : 8D
Wacana dapat dimengerti
Nama:Linda Lestari
BalasHapusNo:14
Kelas:8D
Waca
Wacana dapat dimengerti
HapusNama:Rifki Nurdiansah
BalasHapusKls:8D
No:21
Wacan dapat dimengerti
Nama : Amelia Setyaningrum
BalasHapusNo: 4
Kelas : 8D
Wacaan gampang di mengerti
Nama: Samsul Ma'arif
BalasHapusNo : 23
Kelas :8D
Wacana dapat di mengerti
Nama:Auliana Zulfa
BalasHapusNo:5
Kelas:8D
wacana dapat dimengerti
Nama:Ahmad Danang Setiawan
BalasHapusNo:1
Kelas:8D
Wacan dapat dimengerti
Nama:Duwi Rahma
BalasHapusNo:9
Kelas:8D
Wacana dapet dimengerti
Nama: Muhammad Khoerul Hasan
BalasHapusNo:15
Kelas:8D
Wacan kasebut saget dimengertos
Nama:Rahmatus shafiyah
BalasHapusNo.absen:20
Kelas:8D
Wacan kasebut saget Kulo mangerteni
Nama: Rita seftiyani
BalasHapusNo absen:22
Kelas:8D
Wacan kasebut saget Kulo mangerteni
Nama:Ulinuha pramudya
BalasHapusNo. :26
Kelas:8D
Wacanan gampang di megerti