Selasa, 22 Februari 2022

Materi Serat Wulangreh Pupuh Kinanthi- Kelas 8 Bahasa Jawa-Semester Genap

BAHAN AJAR
Menelaah Serat Wulangreh Pupuh Kinanthi 

A. KOMPETENSI INTI
1. Menghargai dan menghayati ajaran agama yang dianutnya.
2. Menghargai dan menghayati perilaku jujur, disiplin, tanggung jawab, peduli (toleransi, gotong royong), santun, percaya diri, dalam berinteraksi secara efektif dengan lingkungan sosial dan alam dalam jangkauan pergaulan dan keberadaannya.
3. Memahami pengetahuan (faktual, konseptua, dan prosedural) berdasarkan rasa ingin tahunya tentang ilmu pengetahuan, teknologi, seni, budaya terkait dengan fenomena dan kejadian tampak mata.
4. Mengolah, menyaji dan menalar dalam ranah konkret (menggunakan, mengurai, merangkai, memodifikasi, dan membuat) dan ranah abstrak (menulis, membaca, menghitung, menggambar, dan mengarang) sesuai dengan yang dipelajari di sekolah dan sumber lain yang sama dalam sudut pandang/teori.

B. KOMPETENSI DASAR DAN INDIKATOR PENCAPAIAN KOMPETENSI
Kompetensi Dasar
3.2 Menelaah teks piwulang serat Wulangreh pupuh Kinanthi. 
4.2 Menulis syair tembang kinanthi. 
Indikator Pencapaian Kompetensi
3.2.1 Mengidentifikasi kata-kata sulit dalam serat wulangreh pupuh kinanthi.
3.2.2 Menganalisis amanat yang terkandung dalam teks serat wulangreh pupuh kinanthi.
4.2.1 Menulis syair tembang kinanthi.

C. DIMENSI PENGETAHUAN
1. Faktual : Contoh serat wulangreh pupuh kinanthi
2. Konseptual :  Jenis tembang Macapat, watak tembang macapat
3. Prosedural :  Aturan dalam tembang macapat
4. Metakognitif : Mengetahui amanat yang terkandung dalam tembang kinanthi

D. URAIAN MATERI
1. TEGESE TEMBANG MACAPAT
Asal usul lan   tegese tembang macapat tumeka saiki durung ana pasarajukan kang gumathok, antarane pemanggihing para winasis siji lan liyane. Wondene   tegese tembang macapat, yaiku.
1) Macapat tegese tangga desa kang ngubengi (Poerwadarminta, 1959: 292); maknane tembang macapat wis sumebar lan dikenal masarakat, malah masarakat wis padha  wasis nembang utawa nglagokake. Tangga desa kang ngubengi maksude tangga ing sisih: wetan, kidul, kulon, lan lor wis padha tepung sarta akrab sanget kalihan tembang macapat.
2) Tembung macapat dumadi saka tembung “maca” tegese maca utawa nglagokake; lan tembung “pat”  kang owah dadi “mat” (proses asililasi tunggal ditikulasi) wancahan saka tembung “nikmat”,   maknane: enak utawa krasa banget (Poerwadarminta, 1939: 298). Dadi macapat tegese seneng maca kanthi kebak rasa endah lan nikmat.
3) Macapat dumadi  saka tembung  maca, lan pat kang owah dadi “mat”, kang  asale saka basa Walanda /Belanda “maat”, tegese: irama, tembang, metrum. Mula macapat tegese maca kanthi iramaning tembang   utawa metrum utawa menyanyi. Irama utawa lagu sajroning tembang macapat iku sing lumrah kanthi gregel, yaiku lak-luking suwara, munggah mudhuning suwara kang winates 4 (papat) titilaras.
4) Macapat dumadi saka tembung “maca”  lan “pat” wancahan  saka  tembung  “papat”; jalaran anggone   maca utawa nglagokake mandheg papat-papat (4-4 wanda) waton pas entek utawa tumibaning tembung, boten kenging medhot tembung. Mula gumantung tembung-tembung kang digunakake sajroning tembang; bisa mandheg ing pedhotan loro telu (2-3); telu loro (3-2); telu-telu (3-3).

2.  CACAH UTAWA GUNGGUNGE TEMBANG MACAPAT
Kang lumrah lan adhedhasar  ngrembakane  kasusastran  Jawa  ing  jaman  saiki,  padha  nyarujuki menawa gunggung utawa cacahing tembang macapat iku ana 11 (sewelas). Yaiku Dhandhanggula, Durma, Kinanthi, Maskumambang, Mijil, Pangkur, Asmaradana, Pocung, lan Sinom, Gambuh lan Megatruh.

3. PAUGERANE TEMBANG MACAPAT
Paugeran, pranatan utawa aturan menawa nganggit/ yasa tembang macapat lumrahe mawa lelewaning basa kang gumathok, kayata: (a) nggunakake tembung-tembung kawi utawa arkhais, tembung garba, baliswara, plutan, wancah; (b) guru gatra, guru wilangan, guru lagu/ dhong-dhing; (c) purwakanthi „persajakan‟; (d) dayasastra yen ditulis kanthi aksara Jawa utawa ketemu ater-ater anuswara dadi luluh, kejaba ing tembung lingga kang konsonan „katutswara‟ suwarane abot (g, j, dh, d, b) ora bisa  luluh „asimilasi‟; (e) sasmita tembang; (f) sandi asma; (g) titimangsa „waktu‟.




4. SIPAT (WATAK) SEKAR TENGAHAN/ MACAPAT
Gunggung, cacah lan jenenge tembang macapat iku ana 11 (sewelas), lan tembang tengahan ana 4 (papat); kang mratandhani menawa panganggone pupuhing tembang iku ora kena  sakarepe  dhewe,  nanging  kudu  dijumbuhake  karo  wataking  tembang.  Wondene wataking tembang macapat;  kaya ing ngisor iki.
a. Pocung             : Watake sasenenge/ sakarepe dhewe, lucu, sembrana parikena.   Cocok/
jumbuh kanggo cangkriman, nggambarake prakara kang sembranan.
b. Gambuh           : Paseduluran  „familier‟,     sumadulur.  Jumbuh  kanggo  pitutur;    pitutur
marang   kulawarga,      pitutur   babagan   paseduluran.   Jumbuh   kanggo
andharan babagan kulawarga, pitutur, pendidikan, panembah.
c. Pangkur            : Gumregah,   semangat, nesu, perang. Jumbuh/ cocok kanggo paprangan,
padudon, pitutur kang semangat makarya, ngendhaleni hawa nepsu; asih
tresna kang makantar-kantar.
d. Durma              : Semangat, nesu, gummregah, padudon. Cocok/ jumbuh kanggo andharan
rasa nesu, cecongkrahan; rasa jengkel, carita paprangan.
e. Maskumamb    : Sedhih/ susah, trenyuh,  getun/ gela. Jumbuh/ cocok kanggo nggambarake
ang rasa susah/ sedhih,  getun geduwung, nelangsa.
f. Megatruh          : Susah, prihatin, gela/ getun. Jumbuh kanggo nggambarake prekara kang
susah, rasa sedhih, kuciwa, lan  gela.
g. Mijil                 : Prihatin,  asih  tresna.  Jumbuh  kanggo  andharan  utawa  nggambarake
babagan  asih tresna, prihatos, pangajak, pitutur. Jumbuh/ cocok kanggo
nggambarake rasa asih tresna, prihatin, pangajak, lan pitutur.
h. Kinanthi           : Seneng,   gembira,   asih   tresna.   Jumbuh   kanggo   pitutur/   nasihat,
nggambaraken rasa asih tresna, lan liya-liyane.
i. Asmaradana     : Asih  tresna,    sedhih,  kasmaran.  Jumbuh/  cocok  kanggo  nggambarake
babagan katresnan, asih tresna, kasmaran, lara branta, lan liya-liyane.
j. Sinom               : Asih tresna, lincah, canthas. Jumbuh utawi cocok kanggo  prakara kang
sarwa lincah, nggambarake sipat kang lincah „kreatif‟.
k. Dhandhangg     : Luwes,    nyenengake,    grapyak    semanak.    Cocok/    jumbuh    kanggo
ula nggambarake sakabehe suwasana/ kawontenan.

5. TULANDHA TEMBANG MACAPAT KINANTHI; LARAS SLENDRO, PATHET   MANYURA


  



Daftar pustaka

Priyantono dan Sawukir. 2018. Marsudi Basa lan Sastra Jawa. Jakarta : Erlangga
Sulaksono, Djoko. 2019. Modul 4 Sastra Klasik lan Modern. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

21 komentar:

  1. Wulan visha aulia kls 8c no 27 wacaan dapet di pangertrni

    BalasHapus
  2. Nimas ayu jatiana kls 8c no 17 wacaan ini mudah dipahami

    BalasHapus
  3. Nama: Amelia Sekar Anggraeni
    No:4
    Kls:8c
    Wacana dapet dimengerti

    BalasHapus
  4. Risna nawatun kls 8c no 22 wancanan dapet dimengerti

    BalasHapus
  5. Nama : Ahmad Wakhid Rifai
    No. :02
    Kls. :8E
    Wacana dapet dimengerti

    BalasHapus
  6. Wacana gampang dimengerti LAN dipahami

    BalasHapus
  7. Heni yulia devi
    No:12
    Kls:8A
    Wacana dapet dimegerti

    BalasHapus
  8. Nama:Putri Widyaningsih
    No:21
    Kelas:8B
    Wacaan dapet dipengerti

    BalasHapus
  9. Nama : putri Ananda
    No :18
    Kelas : 8D
    Wacana dapat dimengerti

    BalasHapus
  10. Nama:Linda Lestari
    No:14
    Kelas:8D
    Waca

    BalasHapus
  11. Nama:Rifki Nurdiansah
    Kls:8D
    No:21
    Wacan dapat dimengerti

    BalasHapus
  12. Nama : Amelia Setyaningrum
    No: 4
    Kelas : 8D
    Wacaan gampang di mengerti

    BalasHapus
  13. Nama: Samsul Ma'arif
    No : 23
    Kelas :8D
    Wacana dapat di mengerti

    BalasHapus
  14. Nama:Auliana Zulfa
    No:5
    Kelas:8D
    wacana dapat dimengerti

    BalasHapus
  15. Nama:Ahmad Danang Setiawan
    No:1
    Kelas:8D
    Wacan dapat dimengerti

    BalasHapus
  16. Nama:Duwi Rahma
    No:9
    Kelas:8D
    Wacana dapet dimengerti

    BalasHapus
  17. Nama: Muhammad Khoerul Hasan
    No:15
    Kelas:8D
    Wacan kasebut saget dimengertos

    BalasHapus
  18. Nama:Rahmatus shafiyah
    No.absen:20
    Kelas:8D
    Wacan kasebut saget Kulo mangerteni

    BalasHapus
  19. Nama: Rita seftiyani
    No absen:22
    Kelas:8D
    Wacan kasebut saget Kulo mangerteni

    BalasHapus
  20. Nama:Ulinuha pramudya
    No. :26
    Kelas:8D
    Wacanan gampang di megerti

    BalasHapus

PENGERTIAN CERKAK, CIRI, DAN UNSUR-UNSURNYA-BAHASA JAWA-KURMER-KELAS 9

PENGERTIAN CERKAK, CIRI, DAN UNSUR-UNSURNYA   Mengutip jurnal Karakter dalam Preman, Antologi Cerkak Karya Tiwiek SA dan Implikasinya Te...