SANDIWARA / DRAMA
MATERI KELAS 9 SEMESTER GASAL
Sandiwara
(drama) sawijining karya sastra kang wujude pecelathon (dialog) lan gerak.
Tembung sandiwara kuwi asale saka tembung sandi lan warah. Sandi kuwi tegese
sinamun, samar utawa ora langsung (rahasia), dene warah tegese piwulang utawa
pitutur. Dadi sandiwara
tegese piwulang sing nganggo cara ora langsung utawa ora terang-terangan merga
nganggo crita sing wujude pacelathon.
Sandiwara
utawa tonil kuwi wujude pacelathon utawa omong-omongan antara wong siji lan
sijine. Ning anggone ngomong ora sakarepe dhewe, kudu manut naskah sing wis
digawe ana ing skenario. Ing crita sajrone pacelathon kuwi ngandhut piwulang
utawa pitutur kanggo sing nonton lan sing ngrungokake.
Seni pagelaran sandiwara kawiwitan nalika jaman perjuangan
Pangeran Sambernyawa nglawan penjajah bangsa Walanda. Nalika
semana, kanggo aweh kabar/warta marang masyarakat ngenani pangajak nglawan
penjajah bangsa Walanda dibabar lumantar sawijining pagelaran/tontonan.
Pangeran Sambernyawa karo prajurit lan pendhereke nganakake sawijine
tontonan/pagelaran. Ing tontonan kuwi kabar bab perjuangan diwartakaken kanthi
cara sandi utawa kode. Merga saka kuwi tontonan kuwi dijenengi sandiwara.
Jinis Sandiwara
1. Komedi
Komedi minangka salah sawijining sandiwara kang marai ngguyu/lucu kan bisa ngandut panyaruwe (kritik) marang kelompok tartamtu.
2. Opera
Sandiwara kang luwih ngutamake musik lan tembang tinimbang paraga lan isi cerita.
3. Tragedi
Sandiwara kang alur ceritane gawe sedih saka wiwitan nganti pungkasan cerita.
4. Sendratari
Pertunjukan tari tanpa pacelathon dikantheni musik.
Sandiwara
kaya dene karya sastra liyane, duweni
perangan-perangan kang mapan ing sajroning karya. Perangan-perangan
sandiwara kuwi kabangun saka unsur-unsur intrinsik kayata : tema, watak,
setting, plot, lan amanat.
a.
Tema yaiku underaning rembug. Tema kuwi dhasaring crita ing sandiwara mula diarani ide sentral.
b.
Paraga (tokoh) kuwi sapa bae sing dicritakake ing sandiwara kasebut. Ing paraga
kuwi ana paraga
protagonis lan paraga antagonis
c.
Watak yaiku kuwalitas tokoh, kuwalitas nalar lan jiwane sing mbedakna
karo paraga liyane. Yen nggoleti utawa
nyandhaki tokoh lan watake pamriksa kudu nggatekna sandiwara kuwi
wiwit ngarep nganti rampung.
d.
Setting utawa latar yaiku kapan, ana ngendi lan kahanan kepriwe crita mau
kadadean. Wektu iku ana sesambungane karo wayah (udan, ketiga, banjir,
lsp), wanci (esuk, awan, sore, bengi, lsp) lan wektu (Saumur
jagung, sagebyaring kilat, jam 7, lsp). Papan iku ana sesambungane karo enggon (alas,
pasar, kantor,sekolahan, lsp), sisih (wetan, kulon, kidul, lor, lsp), lan
papan (jero, cethek, rata, lsp). Kahanan iku ana sesambungane karo
padhang, peteng, rame, sepi, lan sapanunggalanipun.
e.
Plot utawa alur nerangake lakuning crita, ana alur maju lan alur mundur.
Ing
ngisor iki tetembungan (istilah) sing ana gandhenge karo sandiwara, yaiku:
a.
Babak yaiku perangan saka lakon
sandiwara. Neng pementasan sandiwara kadhang-kadhang selakon
sandiwara bisa kedadeyan saka sebabak utawa luwih.
b.
Adegan yaiku perangan babak sing
nggambarake sawijine swasana saka pirang-pirang swasana ing babak.
c.
Dialog yaiku pacelathon sing ditindakake
para paraga ing sajroning sandiwara.
d.
Skenario yaiku cengkorongan
urut-urutane crita baku sing bakal diparagakna dening para paraga.
e.
Prolog yaiku ukara kanggo
mbukani sawijine lakon sandiwara. Prolog kuwi penting banget
merga duwe tugas aweh pangerten maring pamirsa bab lakon
sandiwara sing arep dipentasna.
f.
Epilog kuwi kosokbaline prolog, ukara
kanggo nutup pungkasane pementasan sandiwara.
g.
Irama utawa musik, Irama kuwi penting
banget ana ing sandiwara merga bisa aweh gambaran swasana wektu
sandiwara kuwi dipentasake.
Anjazzz kelaszzz
BalasHapusHo'oo tenan
BalasHapusPo inpo
BalasHapusInpo inpo bolo
BalasHapusIcikiwir Asolole
BalasHapus